Detta är NDU

favicon.jpg

NDU - Nära döden-upplevelsen - är ett intressant fenomen som kom till allmän kännedom främst under 1980-talet då ett flertal amerikanska böcker med studier om NDU publicerades. Trots vetenskapliga och andliga debatter i press och teve, så är fenomenet omgärdat av myter och missuppfattningar. NDU-sajten ger dig som är nyfiken på NDU, en presentation och inblick i vad det handlar om. Det är sedan upp till var och en att avgöra vad man vill tro att fenomenet innebär, enbart en intressant hjärnvilla i dödsögonblicket eller en titt in i livet efter detta.
Det finns hursomhelst många människor som har haft NDU, och de kan behöva stöd från en förstående omgivning. Därför är det extra viktigt att fenomenet blir känt som den faktiska upplevelse den är.

Den eviga frågan...
Betyder NDU att människan har ett evigt liv? Och att Gud finns? Ingen kan med säkerhet säga detta. Hur man än tolkar så finns alltid en möjlighet att det vi inte vet är mycket märkvärdigare än vi över huvud taget kan föreställa oss. Och spelar det egentligen någon roll? Det viktiga är att fenomenet lyfts upp till ytan och tar sig igenom tabuspärren som tyvärr finns i Sverige inför detta.
  För själva upplevelsen finns ju, vilket innebär att vårdpersonal, föräldrar och allmänhet bör vara kunniga om den.

Bilda din egen uppfattning. Du kommer få stor insikt och grund för livsglädje bara genom att studera NDU närmare. Budskapen som står att läsa om i böckerna om nära döden-upplevelser kan förändra ditt liv.
------------------------------------------------------------------------------------ 

Följande är fritt sammanfattat av NDU-sajten från Ljuset ur tunneln av Raymond Moody:

Många människor har varit så nära döden att de praktiskt taget varit döda.
Ofta har de varit till synes döda under det att upplevelsen pågår.

( NDU-sajtens kommentar: Man kan ha en NDU även utan att vara nära döden. Det kan räcka med att vara utsatt för ett starkt hot om död, exempelvis vid fallolyckor med lycklig utgång. Även narkos har visat sig kunna utlösa nära döden-upplevelser. Detta skulle kunna tolkas som om upplevelsen enbart försigår i hjärnan. Det kan också tolkas som att den värld som nära döden-upplevelsen utspelar sig i är en annan dimension som kan nås även på andra sätt än i dödsögonblicket och dess närhet.)

När nära döden-upplevarna "kommer tillbaka" till livet kan ett stort antal av dessa berätta om märkliga och underbara upplevelser.
De har lämnat sin kropp, sett hur läkarna kämpar och dragits mot ett vackert, starkt och oemotståndligt ljus. Genom en slags tunnel har de färdats till ljuset.
Där har de mött ett ljusväsen som omslutit dem med villkorslös kärlek.
En del kallar ljusgestalten för Gud.
Det finns studier som tyder på att kulturell tillhörighet hos upplevaren påverkar hur upplevelsen tolkas, och vilka "synintryck" man har under upplevelsen.

Alla Nära Döden Upplevelser ser inte likadana ut. Alla färdas exempelvis inte genom tunneln. För att en upplevelse ska klassas som NDU måste vissa moment ingå.
Det viktigaste är det kärleksfulla ljuset. Genom studier har forskare sett att ett stort antal av dem som har sett detta ljus förändras av det - för all framtid.

Hur ska man då veta vad NDU är? Räcker det med att ens medvetande lämnar kroppen? Eller att man ser ett starkt ljus? Eller att man upplever att hela ens liv passerar revy framför ögonen?
Nej. Nära döden upplevelsen är något mycket specifikt. För att verkligen veta att det handlar om NDU har forskare som Raymond Moody använt sig av ett klassificeringssystem. Han har intervjuat tusentals personer som har överlevt döden.

Moody räknar med nio olika element i en NDU:

  1. En känsla av att vara död
  2. Frid och befrielse från smärtor
  3. Ut-ur-kroppenupplevelser
  4. Tunnelupplevelsen
  5. Möten med människor av ljus (som strålar inifrån)
  6. Ljusvarelsen - av somliga uppfattad som en gudsgestalt
  7. Återblick på livet (beskrivs som en 3-dimensionellt syn i färg där man får uppleva inte bara vad man själv känt. Man känner också det som andra känt när man behandlat dem på ett visst sätt, kärleksfullt eller kärlekslöst)
  8. Att snabbt stiga till himlen (en del ser en tunnel, en del en port eller trappa, andra ser jorden försvinna under dem, och planeterna i universum)
  9. Ovilja att återvända

Det brukar vara svårt för NDUare att uttrycka sig när de ska berätta om sina upplevelser. Det beror inte på ovilja att tala om saken. Tvärtom vill många gärna berätta, även om anhöriga och andra ofta har svårt att ta till sig det de hör. Nej, svårigheten ligger i att beskriva dimensioner som är så totalt okända på jorden.
Någon säger sig ha haft konsistens som lös gelatin efter att ha lämnat kroppen. Andra uppfattade sig som färger och ljus. Man talar inte med ord, och ser inte med ögonen. Man bara är.

----------------------------------------------------------------------------------

Följande är översatt material från IANDS-International Association for Near Death Studies
Observera att det som beskrivs är mönster, och troligen vanligt, men allt stämmer inte nödvändigtvis in på alla nära döden-upplevare.

Mönster för följder av nära döden-tillståndet
Cirka 80 procent av de som har upplevt nära-döden-tillstånd hävdade att deras liv för evigt förändrades av det som hänt dem.
När man tittade närmare på detta framgick ett förvånande mönster. Nära döden-upplevarna kom inte bara tillbaka med en ny aptit på livet och en mer andlig attityd. De visade prov på specifika fysiska och psykiska förändringar som de aldrig upplevt tidigare. Detta gällde såväl barn som vuxna och tonåringar.
Olika forskare har försökt att kategorisera dessa förändringar. Även utan de finansiella resurserna att göra kliniska studier anser de flesta att tillräckligt med studier har gjorts för att man ska kunna utläsa ett mönster hos dessa förändringar, och göra information om detta tillgänglig.

Minskad oro
Vetskap om vad som är typiskt för upplevarna torde bidra till att minska oron, inte bara hos personen det gäller, utan även hos familj och vänner, samt vårdpersonal och samhället i stort.
Mönstret kan lättast förstås om de olika eftereffekterna delas in under de större psykologiska och fysiska förändringarna.
Detaljer och förklaring finns här nedan.

De övergripande psykologiska effekterna:

  • Rädsla för döden är borta
  • en mer andlig men mindre religiös attityd
  • utvecklat abstrakt tänkande
  • mer filosofisk, kan få depressioner
  • ett mer generöst och mindre fördömande sinnelag än tidigare
  • utvidgat kärleksbegrepp
  • svårare att inleda och bevara tillfredställande relationer
  • olösta saker från barndomen, och "det inre barnet" tenderar att komma upp till ytan
  • mindre tävlingsinriktad
  • övertygad om en mening med livet, en livsuppgift
  • förkastar tidigare begränsningar i livet och vägrar indela sig i roller som anses normala
  • ökad känslighet för smak, lukt och känsla (i huden)
  • ökad intuitiv/medial förmåga plus förmåga att känna till, eller "återuppleva" framtiden
  • karismatisk
  • kan uppleva förundran och glädje på samma sätt som ett barn
  • större självdistans och objektivitet
  • fortsatt förmåga att "separera" från kroppen
  • lätt att sätta sig in i, smälta in i, det man fokuserar på
  • hunger efter kunskap och att lära
  • mycket stor nyfikenhet

    Kärlek till alla
    Nära döden-upplevaren älskar och accepterar andra utan de villkor och tillägg som samhället förväntar sig.
    Han älskar alla andra helt och fullt, alla lika mycket. Och han är öppet generös, fylld av förundran inför de möjligheter och under som varje människa han möter innebär.

    Hans önskan är att vara kanal för universell kärlek. Detta kan göra familjemedlemmar förvirrade. De tenderar att uppleva den plötsliga förändringen i beteende som besynnerlig och hotfullt. De kan känna det som att deras nära anhörig blivit distanserad från dem, och inte visar någon respons. Det kan till och med kännas som om han varken bryr sig om eller älskar dem längre.
    En del misstar det ovanliga sättet att uttrycka glädje och ömhet för andra (som har att göra med allmän kärlek snarare än personerna som han uttrycker det för) som olojalt flirtande. Det kan resultera i skilsmässa.

    Nya referensramar
    Ett av skälen till att livet ter sig så annorlunda efter nära döden-upplevelsen är att han nu har något helt nytt att jämföra med och utgå ifrån.
    Tidigare invanda regler för hur man beter sig kan få minskad betydelse, eller helt och hållet upphöra att gälla när ett nytt intresse får högsta prioritet. Det kan leda till en naivitet som påminner om ett barns. När tidigare normer och standard bleknar så kan också fundamental försiktighet och den instinktiva förmågan att rätt uppfatta en situation, också försvinna.
    Det är inte ovanligt att nära döden-upplevare råkar ut för att bli lurade, förda bakom ljuset eller involverade i otrevliga situationer.
    När nära döden-upplevaren lär sig att integrera upplevelsen i sitt vanliga liv brukar intuitionen komma tillbaka.

    Ökad perception
    Ingen kan neka till att NDUaren blir särskilt känslig för ickefysiska och "övernaturliga" krafter och influenser efter sin upplevelse.
    Vanliga sådana är ut-ur-kroppen-upplevelser, att se de "varelser" som man mött i nära döden-upplevelsen, att "minnas" framtiden, att i samtal avsluta andra personers meningar (med rätt ord eller innebörd) eller att "höra" djur och växter "tala".
    Det beteendet skapar oro inte bara hos familj och vänner, utan kan vara skrämmande för NDUaren själv.
    Eventuell religiös övertygelse gör ingen skillnad för de nya förmågorna.
    Nära döden-upplevare som är villiga att lära sig att kontrollera och förfina dessa brukar se förmågorna som något bra.

  • -------------------------------------------------------------------------------------------

    Barns upplevelser av nära döden-tillstånd

    Barn kan ha mycket tidiga NDU
    Personer som har en nära döden-upplevelse (NDU) upphör att andas och saknar puls under i medeltal 10-15 minuter. Det är inte ovanligt att man hör tala om människor som varit "döda" i en timme eller mer; en del vaknar upp på bårhuset.
       Samma sak gäller för barn, som dessutom kan ha haft upplevelsen redan före födseln, under födseln eller precis efter att ha fötts. Sådana berättelser hos mycket små barn, när de lärt sig att tala, är ofta inte bara förvånansvärt meningsfulla och i detalj överensstämmande med verkligheten, utan kan också vara generande för föräldrar och medicinsk personal.

    Fler barn än vuxna har upplevelsen
    Uppskattningsvis en tredjedel av de vuxna som står öga mot öga med döden, nästan dör, eller dödförklaras och sedan vaknar till liv, har en nära döden-upplevelse. Men hos barn är denna siffra mycket högre, cirka 70 procent. Det har visat sig i doktor Melvin Morse banbrytande studier av barn.
      Detta tyder på att flertalet barn som hamnar i en nära döden-situation får en nära döden-upplevelse.

    Barnens nära döden-upplevelser
    Majoriteten av de unga har det som P. M. H Atwater (känd amerikansk NDU-forskare med inriktning på barns NDUer) kallar "den inledande upplevelsen".
      Den är alltid kort och består av ett till tre NDU-moment. Exempelvis ett kärleksfullt "ingenting", ett levande mörker, någon sorts "besök" eller ut ur kroppen-upplevelsen (UKU).
      Barn, även de mycket små, kan också uppleva komplexa episoder, från obehagliga och oroande scenarier till transcendenta (översinnliga). Sådana episoder rapporteras det dock mer sällan om.

    Möten i en "annan värld"
    Besöken är ofta från släktingar som barnet inte visste om förut. Exempelvis en farfar som dött innan barnet hade fötts, eller ett husdjur som dött tidigare eller andra typer av djur, religiösa gestalter (särskilt om barnet uppnått skolålder).
      Även levande personer kan dyka upp i dessa scenarier, men sällan under någon längre stund, och övergår i syner som är mer typiska för nära döden-tillståndet.
      Man kan förmoda att dessa har en välkomnande funktion som ska lugna barnet, eller svara mot barnets omedelbara behov, innan något mer sker i upplevelsen.

    Frågar ut "änglarna"
    När barn väl känner sig trygga i sin nya omgivning tvekar de inte att ställa utmanade frågor som "Är det verkligen så där du ser ut?" Flera berättelser talar om att änglar som får den frågan ögonblickligen övergår i ett starkt ljussken. (Troligen avser man här syner av änglar, eller att det man upplever uppfattas om en ängel, då IANDS knappast menar att slå fast att änglar existerar. Därmed inte sagt att de inte kan finnas, i någon slags bemärkelse. Men det är IANDS policy att inte tolka åt någotdera hållet. Översätt. Anm.)

    "Leka med spöken"
    Barn berättar om såväl "mörka" som "ljusa" upplevelser, och ibland berättar barn hur de "badat i ett mörkt ljus". En del beskriver detta mörker som "Mörkret som vet" och använder kärleksfulla ord för att beskriva hur trevligt det är, en livmoder-liknande plats full av trygghet och kärlek.
      Unga brukar faktiskt vara mycket specifika när de beskriver olika sorters ljus i de "världar" de besöker. Färglöst ljus, mörkt (nästan lila-svart) och olika sorters glödande gul-guld-vita ljus.
      Efter upplevelsen brukar den typiska upplevaren bland barn emellanåt fnissa med änglar, leka med spöken och uppleva eller få kännedom om framtiden. Något som försätter föräldrar i paniktillstånd... Men det som oroar dem kan dock ha en enkel förklaring: nära döden-tillståndet får våra "förmågor" att växa.

    Slutet på upplevelsen har störst betydelse
    Det största problemet för barnen är vilken känsla upplevelsen slutar med, alltså hur den slutade. Eftersom barn tenderar att ta saker personligt kan det vara en känslig sak. Till exempel, om barn har en känsla av att ha förlorat något (den sköna världen i upplevelsen t.ex.) kan de tolka det som att det var deras fel att "alla försvann och så får de skuldkänslor. Om de känner sig avvisade tolkas det som att de är "dåliga" och skam blir en följd. De kan känna sig svikna och därmed ovärdiga och övergivna.

    Även positiva följder
    De kan också känna acceptans, att det är okey att lämna "hemmet" (dvs. hemmet i den andra världen, inte hemmet i det vanliga livet) och därmed känna sig väl till mods. Glädje, att de varit värda ett förtroende vilket ger självkänsla. De kan känna sig älskade, speciella och genom det känna trygghet.
       För barn är känslor a och o. Hur upplevelsen slutar, och om de var redo för den att sluta eller inte, avgör hur de reagerar på hela upplevelsen.

    Ett barn hörs inte lika mycket
    Föräldrarnas reaktioner har också betydelse. Vuxna nära döden-upplevare kan åtminstone höja sin röst, eller göra somliga val. Men om ett barn säger något om sin upplevelse är risken stor att han eller hon blir ignorerad eller tystas ned.
      Därför är det många gånger vanligare att människor som har haft upplevelsen som barn glömmer det som hänt dem, än att vuxna upplevare glömmer. Den fulla effekten av upplevelsen märks oftast först när barnen blivit vuxna. Det är vanligt att minnet av nära döden-upplevelsen kommer spontant, till och med decennier senare, när man stöter på något som utlöser minnet.

    Efteråt
    En ung man som föredrar att kalla sig "Ett barn från Minnesota" kvävdes nästan till döds vid tre och ett halvt års ålder av en äldre bror. Så här säger han om att ha en nära döden-upplevelse som barn: "Barn reagerar annorlunda på nära-döden-episoder än vuxna eftersom barn har färre erfarenheter att jämföra upplevelsen med. För en vuxen är kanske en sådan upplevelse bara en av livets många upplevelser. Men för ett barn är upplevelsen hela dess värld, eller "allt som finns". Ett barn har svårare att dra en gräns mellan det som är evigt och det som hör jorden till. Detta påverkar allt som barnet tänker, säger och gör."

    Hög risk för alkoholmissbruk och självmord
    Barn upplever samma sorts eftereffekter som vuxna upplevare gör, men utan att ha samma valmöjligheter som vuxna. De har hittat "hem", men fick inte stanna där. Resultatet? Atwaters forskning visar att en tredjedel av de 277 upplevare som haft en NDU som barn tog till alkoholen som tröst inom fem till tio år efter upplevelsen. (Bland vuxna är frekvensen en av fem.)
       Över hälften av "barn-upplevarna" hade emellanåt allvarliga depressioner i vuxen ålder. (Något fler vuxna upplevare drabbas av depressioner)
       Faktiskt försökte 21 procent av barn-upplevarna ta sina liv inom tio år efter upplevelsen. (Vilket är oerhört många jämfört med endast fyra procent av vuxen-upplevarna).
       De som försökte återuppleva sina upplevelser med hjälp av droger misslyckades.

    Vill sluta andas för att "komma tillbaka"
    För vuxna har döden-upplevelsen effekten att man inte ser självmord som ett möjligt val. Detsamma kan alltså inte sägas om barn som haft NDUer. Barn ser inte självmord som något själv-destruktivt. Deras logik bygger på känsla. Så här kan de resonera: "Änglarna och de lysande ljusa försvann när jag började andas igen. Jag måste sluta andas så att de kommer tillbaka."
       Även om majoriteten av barnen lyckas förena upplevelsen med sina vardagsliv, så kan motsatsen inträffa. Värden som vuxna tar för givna kan vara helt meningslösa för barn.

    Effekter av nära döden-upplevelsen
    Barn som haft en NDU kan uppleva att de är vuxna fångade i barns kroppar. Deras inlärningsmönster förändras så att abstrakt tänkande (idéer) kommer före det konkreta (detaljer) istället för tvärtom. De resonerar plötsligt i breda uppfattningsbanor och måste lära sig att se detaljerna igen.
       Atwaters forskning visar att 84 procent av barnen blev mer kreativa och uppfinningsrika. 48 procent hade IQ på geninivå (81 procent av dessa var under 6 år gamla...) 93 procent drogs till och var framstående i ämnen som matematik, naturvetenskap och historia. De som hade bäst betyg i matematik var lika framgångsrika på musik. Eftersom hjärnans centra för matematik och musik ligger bredvid varandra verkar det som att båda områdena fungerar som en enhet.
       Hälften av barnen kunde komma ihåg sin födsel (oftast kunde mödrarna verifiera dessa minnen). En tredjedel hade minnen från före födseln (oftast från sjätte till sjunde månaden i livmodern, vilket är samtidigt som foster kan börja känna smärta).

    Barnen kan förändras för livet
    Det behövs mycket mer forskning inom detta område. Men dessa första resultat är tillräckliga för att sluta sig till att barn som haft nära döden-upplevelser inte är riktigt de samma som innan upplevelsen.
       De är nymodellerade, omstrukturerade och förfinade versioner av sina gamla jag. Det som fungerade för dem, och med dem, före NDUn fungerar sällan efter upplevelsen. Något som är mycket förvirrande för bland andra föräldrar och lärare.

    Så här kan barn reagera efter en NDU

    • Förändrat sömnmönster. Sover inte "middag" som förr.
    • Mer rastlöshet.
    • Det är vanligt att återuppleva upplevelsen i drömmarna.
    • Det är normalt för ett barn som haft en nära döden-upplevelse att släppa bandet till föräldrarna. Barnet älskar fortfarande sina föräldrar, men kan bli mer frånvarande än förut.
    • De tenderar att mogna i ett snabbare tempo än innan upplevelsen.

    Detta kan du tänka på som förälder till "NDU-barn"

    • Uppmana barnet att dela med sig av sina känslor. Lyssna på barnet.
    • Om barnet får nya intressen så utforska dessa tillsammans med barnet. Det kan återupprätta barn-förälderbandet.
    • Många barn får svårare att uttrycka sig och att umgås med andra. Träna genom dialoger med fråge- svarlekar, genom att berätta historier i en grupp, högläsning, tala i "låtsasmikrofoner".
    • Att rita och skriva blir enormt viktigt. Uppmana barnet att göra en bok om sin upplevelse, där barnet även tar med drömmar och känslor under de följande åren. Även föräldrarna kan föra dagbok och visa barnet när det blir större.
    • Barnet kan dra sig tillbaka och undvika kramar och annan närkontakt. Uppmuntra fysisk kontakt med hjälp av husdjur, växter, kakdeg och matskulpturer som modelleras för hand. Skratta mer. Le!
    • Var aktsam med långvarig utsatthet för sol och höga ljud. Var också försiktig med medicinering och doser. Barn-upplevare är känsligare än andra barn och kan få oväntade bieffekter.
    • Barnet kan bli intresserat av andlighet. Tillåt frågor, ibland utmanande, även om det andliga intresse verkar ta över allt annat.
         (IANDS informationsmaterial grundar sig på amerikanska barn som redan före upplevelserna ser kyrkobesök och bordsbön som något vanligt, då det religiösa ingår som en mer naturlig del i samhället i USA än i Sverige. Råden går troligen inte att jämföra med svenska förhållanden: "tillmötesgå barnets önskan att läsa mer bordsbön, vilja ha altare på sitt rum, gå i kyrkan mer" Översätt. anm.)

    Böcker som kan vara till hjälp
    Atwater, P. M. H., Lh.D. Children of the New Millennium. (Three Rivers Press)
    Atwater, P. M. H., Lh.D. Subtext to Children of the New Millennium. (finns på webbsidan www.cinemind.com/atwater
    Morse, Melvin, M.D. Closer to the Light. (Villard Books)
    Ring, Kenneth, Ph.D. Lessons from the Light. (Insight Books).
    Sutherland, Cherie, Ph.D. Reborn in the Light (Bantam Books).

    Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)